kelas tradisional.:.
- Pembelajaran lebih berpusat kepada guru di mana guru menyampaikan maklumat sebanyak yang mungkin dan pelajar menerima dan menghafal dan menghafal.
- Pelajar berusaha semaksimum mungkin untuk menguasai dan menghafal semua informasi yang guru berikan dan diperoleh daripada buku rujukan tanpa mengalaminya secara pratikal.
- menghafal fakta dengan sebanyak mungkin adalah satu perkara yang paling dititikberatkan di kelas.
- pembelajaran dibuat secara menyeluruh tanpa mengambil kira jenis kecerdasan yang dimiliki oleh pelajar dan keupayaan pelajar untuk menerima pembelajaran.
- informasi yang diterima pelajar terbatas, hanya diperoleh daripada guru dan buku-buku tanpa medium lain.
- Pembelajaran teknologi maklumat dan komunikasi atau komputer semata-mata hanya untuk menjadikan pelajar menguasai tools-tools yang terdapat dalam setiap program komputer . Senarionya, pelajar hanya diajar menggunakan komputer tanpa diaplikasikan dalam pembelajaran lain. usaha untuk menjadikan komputer sebagai 'alat' dalam pengajaran kurang.
- Guru menilai kefahaman pelajar hanya melalui satu kaedah iaitu bertanya soalan.
- Jika guru menggunakan inkuiri induktif yang mana daripada sesuatu yang khusus kepada keadaan umum guru perlu memulakan pembelajaran dengan satu soalan utama tanpa menyatakan hubungkait soalan tersebut dan melalui penyiasatan pelajar akan membuat satu kesimpulan sendiri.
- inkuari deduktif dimualai dengan satu soalan yang guru telah menyatakan persoalannya dan penyiasatan pelajar membuktikan persoalan tersebut.
- dalam kes ini guru hanya menjadi fasilitator dan memandu pelajar untuk memahami maklumat yang pelajar ingin tahu dari pelbagai sumber.
- pembelajaran dalam kelas banyak diwarnai denagn perbincangan sebagai kaedah untuk mencari kebenaran dan pengetahuan dari isu utama yang ditanya oleh guru.
- pelajar diajar cara memproses informasi yang pelajar dapat.
- pembelajaran menggunakan pendekatan konstruktivisme bermula dari apa yang pelajar tahu, apa yang pelajar ingin ketahui dan apa yang pelajar telah ketahui .
- pelajar belajar dengan memecahkan masalah dengan menggunkan kaedah 'hands on approach'
- pembelajaran dilakukan dengan sisitem berkumpulan dan teknologi digunkan untuk menghubungkaitkan pelajar dengan dunia luar.
- pembelajaran teknologi informasi dan komunikasi diintegrasikan dengan subjek lain sebagi contoh, pelajar membuat brosur, poster, blog dan sebaginya.
- banyak cara yang digunakan untuk menguji pengetahuan pelajar. aspek yang dinilai secara certmat antara lain ialah, pengetahuan, ketrampilan dan perilaku pelajar.
- bertanya soalan
- menjalankan penyiasatan
- menjawab persoalan
- berkongsi keputusan kajia dengan oran lain.
"cemerlang bukan destinasi, tapi perjalanan"
0 ulasan:
Catat Ulasan