SEMUA SALAH

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Boleh teka apa jawapannya?
kerana tajuk jawapan untuk entri ni semua salah jadi jawapan untuk soalan yang telah saya postkan semuanya salah.... bagaimana dengan jawapan anda?????????? jika jawapan anda semuanya betul TAHNIAH......(maksudnya anda telah menjawab salah untuk soalan tersebut)

nak tahu kenapa semuanya salah??????????


  1. Kita sentiasa merasakan bahawa haba itu bersifat panas sahaja. tetapi haba adalah tenaga yang dipindahkan sama ada dalam keadaan panas atau sejuk. Haba sama sekali tidak boleh dikandung oleh sesuatu objek kerana haba mempunyai tenaga kinetik iaitu yang bersifat berpindah. Bagaimana ia berpindah? contoh, apabila kita memanaskan hadapan satu rod besi kita akan turut merasa panas pada bahagian yang kta pegang...kenapa??????????? kerana telah berlaku perpindahan haba.....apa yang membuat haba berpindah????? Molekul (molekul tidak berpindah) yang menyebabkan haba berpindah  tetapi  melalui pelanggaran antara zarah-zarah lain. 
  2. Objek jatuh bebas hanya mempunyai daya graviti sahaja, oleh itu ia akan jatuh pada kadar masa yang sama walaupun mempunyai berat yang berbeza.
  3. Secara logiknya adakah hanya objek yang ringan sahaja yang terapung????????? jadi bagaimana dengan kapal-kapal yang berlayar di lautan yang bersaiz besar boleh terapung juga? adakah kapal tersebut ringan? batu yang bersaiz kecil juga boleh tenggelam. bagaimana hal ini boleh dijelaskan? tenggelanm atau terapung sesuatu objek adalah bergantung kepada ketumpatan objek tersebut. walaupun objek tersebut ringan atau berat ia masih boleh tenggelam atau terapung.
  4. Penerang untuk soalan 4 sama dengan soalan 3.
  5. Objek tersebut tidak akan terus bergerak ke atas tetapi akan jatuh ke bawah kerana tarikan graviti. tiada daya yang bertindak semasa objek naik ke atas tetapi ia berlaku kerana kecenderungan objek untuk bergerak dengan kadar yang sangat cepat. Daya graviti adalah tarikan dua objek yang berjisim. dalam situasi ini dua objek yang berjisim adalah objek dan bumi. tarikan bumi adalah lebih besar berbanding dengan objek-objek lain seperti udara dan alatan-latan lain yang tarikannya sangat kecil. Hal ini menyebabkan objek jatuh ke bawah kerana tarikan dengan bumi. Sebenarnya kita sedang terendam dalam udara, tetapi kenapa kita tidak terapung? kerana daya bersih lebih besar dari daya apungan.
"bukankah ALLAH itu hebat dengan menciptakan sesuatu sesuai dengan tempatnya"
"siapakah kita untuk tidak menurut perintah ALLAH?"



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...