Adakah seorang guru perlu mengajar subjek yang perlu diajar atau mengajar pelajar?
MODEL PENGAJARAN KONSTRUKTIVISME.
Premis asas.
- Pelajar membina, meruntuh (deconstruct), dan membina semula pengetahuan mereka sendiri.
- Membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran.
- Pembelajaran berlaku apabila pelajar menstrutur emula idea sedia ada mereka dengan menghubungkaitkan idea baru dengan yang lama.
Prinsip.
- Pembelajaran ialah proses yang berterusan dan aktif.
- Pembelajaran melibatkan aktiviti mental dan juga sosial.
- Pembelajaran melibatkan bahasa.
- Pembelajaran perlu ada konteks.
- Pelajar memerlukan pengetahuan untuk belajar.
- Pembelajaran memerlukan masa yang mencukupi.
- Metakognis (kesedaran dan kebolehan mengawal)
Model 4 Fasa.
Permulaan / cungkil idea.
Model ialah perwakilan struktur yang meringkaskan apa yang kompleks.
- Buat perkaitan dengan pengalaman pelajar.
- cungkil idea pelajar.
- Aktiviti meneroka.
- Hands-on, minds-on, hearts-on.
- Penaksiran
- Aktiviti penggayaan.
- Penyelesaian masalah.
- Penaksiran.
- Membanding pengetahuan baru dengan idea lama.
- Membuat kesimpulan.
- Penaksiran.
Model ialah perwakilan struktur yang meringkaskan apa yang kompleks.
"Hidup siapakah yang tulen, yang tiada model untuk ditiru?"
- Perempuan Politikus Melayu.-
-Faisal Tehrani-
0 ulasan:
Catat Ulasan