si miskin yang memberi

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Bermusafirlah untuk melihat kehebatan ciptaan Tuhan dan hakikat sebuah kehidupan....

satu hari di kl....jalan masjid jamek...aku melihat seorang ibu yang masih muda bersama dua orang anaknya duduk di pinggir jalan mengemis untuk sebuah kehidupan mungkin 3 kehidupan......melihat dan hanya melihat kerana mengemis adalah fenomena, pemandangan yang biasa dilihat dimana-mana (tiada rasa untuk memberi kerana pendapatku dia masih kuat untuk bekerja).....aku terus melihat-lihat barangan,mencari yang berkenan tetapi tiada...membuat keputusan untuk beredar dari situ dan ke tempat lain....aku melalui jalan yang sama dan ibu muda dan anaknya masih di situ, pandangan ku tidak menyoroti ibu muda tersebut....tetapi terarah pada seorang tua yang berpakaian lusuh menyandang beg lusuh.....terdetik dihati.....kesian.......

rupa-rupanya diriku yang lebih kesian, pandanganku tidak lepas dari orang tua tersebut...hanya melihat dan mungkin simpati (fitrah manusia)......tetapi orang tua tersebut menyentak hati nuraniku, menjelaskan penglihatanku, membetulkan persepsiku ,membuat aku berfikir dan hakikat kehidupan bukan hanya pada kadar penglihatan yang nampak....

"ORANG TUA TERSEBUT MENGHULURKAN DUIT  UNTUK IBU MUDA TERSEBUT!!!!"

Ya Allah aku yang berpakaian elok ini masih saja berfikir untuk memberi.....tetapi dia Ya Allah....aku masih ingat senyuman pada wajah ibu muda tersebut, bukan nilai yang diminta mungkin juga bukan secebis simpati tapi perhatian masyarakat pada mereka yang tidak mampu...mungkin ada yang berkata dia masih mampu untuk bekerja (aku sendiri), dia masih muda.....cuba kita melihat dari sisi lain....ya dari sisi lain kerana kehidupan itu berbeza.....dimana ibu tersebut ingin meninggalkan anaknya.....KOS YANG PERLU DIBIAYAI..segala-galanya yang tidak mahu aku ceritakan....kerana kita sentiasa tidak pernah cuba untuk memahami....hanya menghakimi.....seorang tua dan miskin yang memberi....

aku meneruskan jalan-jalanku pada hari tersebut mencari apa yang dicari, terlupa sebentar tentang yang dilihat..dipendekkan cerita...usailah jalan-jalanku.....semasa ingin menuju ke puduraya (sekarang pudu sentral lebih suka menggunakan puduraya) sekumpulan pelajar  sedang meminta tandatangan bagi projek tahun akhir mereka...aku turut sama terkena....sekadar tulis nama erm tiada masalah rasanya...tetapi akhirnya ternyata ia projek yang meminta kita membeli barang pada harga yang tidak munasabah...aku menolak tetapi setelah didesak aku membayar RM10 untuk keychain arnab beharga RM3 mungkin. aku agak terkebelakang dari rakan-rakanku semasa ia tejadi..jadi aku membayar sahaja kerna takut ditinggalkan....

rasa menyesal menyelinap, tetapi ia membuat aku lebih berfikir apa yang Allah ingin nyatakan....peristiwa ibu muda dan si miskin (tidak merayu dan mendesak tetapi lebih memerlukan) berlaku permulaan jalan-jalanku dan diakhiri dengan pemberian duit untuk orang yang tidak begitu memerlukan.... antara memberi,ikhlas dan kehidupan....

sepanjang perjalanan pulang jiwaku betul-betul berfikir antara dua peristiwa yang terjadi....ada ibrah yang perlu diambil;-

1) berniatlah sebelum bermusafir, semoga ada iktibar di akhir perjalanan
2) memberilah kerana kita dalam tanggungan Allah
3) jangan cepat menghakimi tetapi nilailah takut jatuh dalam fitnah
4) lihatlah yang di bawah dan bersyukurlah.....
5) pandanglah hidup dengan mata hati

Kalau kurang pada rupa jangan kurang pada budi. "
"Kalau kita tidak mencari sesuatu,kita tidak dapat menemui sesuatu.  "


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...